fbpx
Loading

#السوريين_منورين_مصر هاشتاج يرد على حملات كتائب السيسي

بواسطة: | 2019-06-10T11:42:16+02:00 الإثنين - 10 يونيو 2019 - 11:42 ص|الأوسمة: , , |
تغيير حجم الخط ع ع ع

تصدر وسم #السوريين_منورين_مصر قائمة الأكثر تداولاً المصرية أمس الأحد، بعدما دشنه رواد مواقع التواصل الاجتماعي ردًا على الحملات عنصرية ضد السوريين من قبل الكتائب الإلكترونية لنظام الرئيس عبد الفتاح السيسي، وبعض الأطراف المحسوبة على الأجهزة الأمنية.

وانتشرت أنباء لم يتم تأكيدها عن تقدم المحامي سمير صبري ببلاغ للنائب العام، يطالب فيه بحصر أموال المستثمرين السوريين في البلاد. وإثر ذلك، دوّن مغردون في الوسم عن رفضهم لتلك المحاولات، وتعاطفهم وتضامنهم مع السوريين ضد أي حملة وصفوها بالمغرضة.

وكتب الصحافي عمر الهادي: “‏شكرا للي جاب سيرة السوريين في مصر عشان بقت فرصة نقول تاني وثالث إن ‎#السوريين_منورين_مصر وأصحاب بيت وإحنا مبسوطين إن إخواتنا شرفونا واختاروا يقعدوا في بلدنا وإن ما شالتهمش الأرض نشيلهم فوق راسنا”.

وتحدى محمد، النظام: “‏‎#السوريين_منورين_مصر.. وينوروا أي مكان يروحوا فيه.. حد ليه شوق في حاجة”. وأشاد الناشط السوري فؤاد حلاق: “‏كتير حب على هاشتاغ ‎#السوريين_منورين_مصر، شعب مصر الجميل الكريم”.

وكتب الحقوقي طارق حسين: “احنا كمصريين بنحب سورية وبنحب الي بيحب سورية والسوريين علي راسنا و مصر بلدهم شاء من شاء وأبى من أبى وأي عنصرية ضدهم لا تمثل الشعب المصري إنما أقلية. ‎#السوريين_منورين_مصر”.

في حين تذكرت نجلاء حامد: “‏غير وجودهم وسطنا وذوقهم وأخلاقهم مش هننسى أبدا أثناء العدوان الثلاثي “من دمشق هنا القاهرة”. #السوريين_منورين_مصر”.

وتوقعت المخرجة نيفين شلبي: “#السوريين_منورين_مصر بجد.. أنا معرفش مين اللي بدأ ببوستات الكراهية تجاه السوريين في مصر بس اللي متاكدة منه أن كل الدواير اللي حواليه ومعارفي وأصحابي بنحب السوريين جدا اللي في مصر واللي بارة مصر واللي بيكتب الكلام الفارغ ده أكيد لجان إلكترونية للتغطية علي مصيبة”.

وغرد صاحب حساب “نقاء القلوب”: “‏‎#السوريين_منورين_مصر.. يريدون أن يفرقوا بين الأشقاء ولكن ذادتهم المحن والصعاب صلابة ومحبة ومودة .. لم يربط بيننا حلو الكلام بل دم وأخوة”. ومتقمصاً شخصية السيسي سخر مصطفى إبراهيم: “‏‎#السوريين_منورين_مصر.. زود السوريين في مصر يا أستاذ طارق ميهمكش”.


اترك تعليق